Nieuws van Bernadette Vieverich

‘Ik wil graag het vrolijke nootje van de dag blijven.’ Gesprekken met vijf vrouwen in de thuishulp

Sinds de bezuinigingen in de thuishulp gaat veel aandacht uit naar wat dit betekent voor cliënten. Vaak is dit schrijnend, dus terecht dat er veel aandacht voor is. Er is echter nog een andere groep gedupeerden: de vrouwen die als thuishulp werken of werkten. Zij krijgen steeds minder uren. Inmiddels zijn veel vrouwen ontslagen. Het gaat vaak om vrouwen die ooit door de overheid zijn gestimuleerd om te emanciperen, achter hun voordeur vandaan te komen en economisch onafhankelijk te worden. Velen van hen staan nu weer op straat. Ik en veel GroenLinksers met mij zijn hierover boos en bezorgd.

Bernadette blogt: Bizarre bezuinigingen

Bernadette Vieverich

Het college van de centrale stad (D66, VVD en SP) heeft besloten om te bezuinigen op subsidies in de stadsdelen. Dit doen ze om de claims uit het coalitieakkoord te bekostigen, waaronder 26,5 miljoen lastenverlichting voor ondernemers. Een voorbeeld: terrasbelasting / het verhuren van de openbare ruimte (VVD). De SP haalt geld binnen voor armoedebestrijding, maar snoeit dat keihard weg in de stadsdelen.

Bernadette blogt: Buurtadoptanten

Bernadette Vieverich

Bij de start van de bestuurscommissie in Amsterdam West is besloten dat alle leden van de bestuurscommissie één of twee wijken adopteren. Hiermee is de term ‘buurtadoptant’ in het leven geroepen. Er waren een aantal goede redenen om voor deze vorm te kiezen. De bestuurscommissie is met haar vijftien leden (inclusief de drie dagelijks bestuurders) een stuk kleiner dan haar voorgangster, de stadsdeelraad. Om onze ogen-en-oren-van-de-buurt-rol goed te kunnen vervullen, hebben we de buurten verdeeld onder de leden van de bestuurscommissie. De buurtadoptant is in zijn/haar geadopteerde buurt het gezicht van het stadsdeel.