Nieuws van Yvette Hofman

Maak Kavel X groen

De woningnood is en blijft hoog in Amsterdam, dus ook in West proberen we – waar mogelijk – extra woningen te realiseren. Maar West is ook zo ongeveer het dichtstbevolkte gebied van Nederland en er moet ook ruimte voor groen zijn. Beide onderwerpen zijn belangrijk voor GroenLinks en soms leidt dit tot lastige afwegingen. Zoals bij Kavel X; het parkeerterrein naast de ING-toren.

Yvette blogt: Het belang van tegenmacht

Het bestuurlijk stelsel houdt me al tijden bezig. Ik heb afgelopen oktober met grote verbijstering kennis genomen van het voorstel van het college bestaande uit D66, VVD en SP om het huidige stelsel – wederom – te wijzigen: hierin wordt voorgesteld om het huidige Algemeen Bestuur te vervangen door ‘adviescommissies’ met nul-komma-nul bevoegdheden. En dat uitgerekend door Democraten66 geframed als ‘minder politiek, meer democratie’. Naar mijn mening is dit juist de doodsteek voor de democratie. Adviescommissies zonder bevoegdheden kunnen geen enkele tegenmacht bieden aan plannen van ontwikkelaars of de gemeente. Bewoners worden de dupe. Dat kan D66 toch niet laten gebeuren?

Zorg om betaalbare woningen voor ouderen

De cijfers tonen het keihard aan: de voorraad sociale huurwoningen holt achteruit. Met name in voormalig stadsdeel Oud-West. GroenLinks trekt zowel in West als in de centrale stad al sinds vorig jaar aan de bel om de verkoop of liberalisatie van sociale huurwoningen te stoppen. Tot op heden met weinig resultaat. Vorige week bezette oud-wethouder Roel Walraven daarom een sociale huurwoning van Stadgenoot op de begane grond in de Borgerstraat: de woning was te koop gezet, terwijl deze uitermate geschikt zou zijn voor een van de vele oudere bewoners van Oud-West die op zoek zijn naar passende woonruimte.

Yvette blogt: West groeit! (deel 2)

De ontwikkelingen in West gaan razend snel. Sloterdijk I wordt een hele nieuwe woonwijk van West, de Jan Evertsenstraat tussen Mercatorplein en Sloterplas een stadsstraat met 2200 extra woningen, op de Brediuslocatie, waar de Bredius sporthal lang geleden is afgebrand, is een participatieproces gestart om een tender voor woningbouw uit te schrijven en er komt wellicht een brug van het Stenen Hoofd naar Noord. Hoogste tijd voor een uitgebreide update.

Meer fietsparkeerplekken in Amsterdam West

Iedereen zal het herkennen: je springt op de fiets naar je werk, de winkel of huis en als je daar komt kijk je verdwaasd om je heen: waar kan ik m’n fiets parkeren? Ook in West is zelfs na jarenlange inzet nog altijd een groot tekort aan fietsparkeerplekken. Maar daar gaan we wat aan doen! Desnoods vervangen we een autoparkeerplek door 20 fietsparkeerplekken.

Yvette blogt: West groeit!

Sinds 1 januari is Stadsdeel West een stuk groter geworden. Dat komt doordat een deel van Sloterdijk (officieel: Sloterdijk I), dat eerst onder centrale stad viel, nu aan het stadsdeel is toegevoegd. Dit gebied gaat de komende jaren een grote transformatie doormaken. Ik was al buurtadoptant van het ondergelegen gebied Volkstuinen/Molenwerf en heb dit aansluitende gebied ‘erbij gekregen’. Via de website zal ik zo nu en dan een update geven van de vele ontwikkelingen in dit gebied.