Buiten en bewegen gaan vaak hand in hand. In de groene huiskamer die we met elkaar delen, bewegen en ontspannen we dagelijks. Helaas bewegen we volgens verschillende onderzoeken te weinig, zo bleek bijvoorbeeld dat ruim de helft van de Nederlanders te dik is en te weinig beweegt. Overigens weet de Nederlander dat volgens onderzoek zelf ook. Meer bewegen gaat helaas niet vanzelf. Maar dat kan wel: als we de ruimte om ons heen daarop aanpassen.

Steeds meer wordt duidelijk dat naast kinderen ook volwassenen gemotiveerder zijn om dingen te doen als ze die leuk vinden of als ze daar directe positieve feedback op krijgen. Het tot een spel maken van de wereld om ons heen blijkt een grote motivator voor ‘vervelende klusjes’. En waarom zouden we dat niet leuker maken? Volkswagen liet het al zien met hun inmiddels heel bekende Piano Stairs. Door een trap te vervangen door een piano nemen veel meer mensen de trap in plaats van de roltrap. Het filmpje stelt de terechte vraag: bewegen we meer als de openbare ruimte om ons heen ‘leuk’ is en daartoe uitnodigt?

Dingen tot een spel maken: ‘gamification’ heet het, en het kan worden toegepast op allerlei vlakken in het dagelijks leven. Apps op de smartphone maken een spel van naar de sportschool gaan (door bijvoorbeeld punten of zelfs geld uit te keren) of van huishoudelijke klusjes. Maar ook de openbare ruimte kan een spel worden. Vaak vergt het maar kleine ingrepen waardoor mensen meer bewegen zonder dat ze zich daar zelf bewust van zijn.     Over de hele wereld ontstaan daarvoor talloze creatieve initiatieven. Neem het initiatief ‘guerilla swings’: schommels die zomaar op plekken in de stad opduiken en voor jong en oud plezier en beweging verzorgen. In Engeland heeft een ontwerper het initiatief genomen om de schommels in bushaltehokjes op te hangen, zodat de wachtenden iets te doen hebben. De voorbeelden zijn te over: Basketbalveldjes bij afvalbakken, of boxballen op metrostations om even af te reageren; het kan allemaal en er wordt gretig gebruik van gemaakt.   Zo wordt onze groene huiskamer ook nog onze gezonde huiskamer waar iedereen, van jong tot oud, spelenderwijs fitter kan worden. Stel je eens voor; kunnen de straten in Amsterdam ook spelenderwijs uitnodigen tot bewegen?