Elke maand bloggen wethouders Dirk de Jager en Hetty Welschen over hun persoonlijke en politieke ervaringen in Amsterdam West. Deze keer blogt Dirk over de nieuwe stadsbewoner, een rationele visie op mobiliteit en doet een oproep aan de bewoners om hun visie met hem te delen.

We zien ze tegenwoordig overal in de stad; de kleine wit blauwe elektrische Smart’s van Car2Go. De Witkar van provo Luud Schimmelpenninck uit de jaren zeventig wordt veertig jaar later daadwerkelijk gerealiseerd door nota bene multinational Daimler Benz. Een opmerkelijke gebeurtenis.

Waarom doet Daimler met Car2Go deze behoorlijk grote investering vroeg ik mij af. Tijdens de presentatie van de introductie van deze nieuwe vorm van snel en schoon stadsvervoer werd het me duidelijk. Daimler heeft door dat er wereldwijd een nieuwe generatie stadsbewoners aan komt. De veelal jongere bewoners willen in de stad wonen omdat daar de dingen gebeuren waar ze onderdeel van willen zijn. Veel en divers aanbod van cultuur, prima horeca ,een concentratie van creatieve ondernemers en een spannend netwerk. Het onderdeel uitmaken van dit netwerk en creatieve proces is doel op zichzelf. Hier hoort ook een veilige, groene en schone openbare ruimte bij, maar men hecht niet meer zo aan het bezit van een auto die voor de deur moet staan.

Mobiliteit wordt rationeler benaderd. Je kunt je veel sneller en gezonder per fiets door de stad verplaatsen of het OV pakken. Het bezit van een auto geeft alleen maar onnodige ballast in de vorm van parkeerproblemen, vertraging door file’s en last but not least, een eigen auto brengt hoge kosten met zich mee. Dat geld kun je beter aan andere mooie dingen besteden zoals een mooi concert en lekker eten.

Daimler wil als autofabrikant deze doelgroep niet missen en probeert een markt voor aanvullend stadsvervoer te creëren in de vorm van kleine duurzame auto’s. Het succes van de deelauto’s (o.a. Greenwheels, ConnectCar)  bevestigd deze ontwikkeling. De opkomst van concepten als WeGo waarin bewoners en ondernemers eigen auto’s onderling delen passen in dit beeld.

Deze ontwikkeling past ook in de visie van GroenLinks West en Stadsdeel West. Een schone en veilige openbare ruimte waar de mens centraal staat en de auto een minder dominante plek heeft. Snel en schoon vervoer per fiets, OV en indien nodig zoveel mogelijk elektrische auto’s en scooters. Goederenvervoer kan veel meer over het water.

Vanuit deze visie liggen onze beleidsnota’s fiets en autoparkeren op dit moment voor inspraak ter visie. Daarin onder andere maatregelen zoals meer fietsparkeerplekken, autoparkeren meer onder de grond en aan RingA10, prijsdifferentiatie naar omvang van de auto ter verbetering van de openbare ruimte en nog veel meer. Ik nodig u uit om uw visie en opvatting hierover te geven. Ik ben benieuwd naar uw ideeën.

Dirk de Jager (portefeuillehouder parkeren, verkeer en vervoer)

d.de.jager@west.amsterdam.nl