Elke maand bloggen wethouders Dirk de Jager en Hetty Welschen over hun persoonlijke en politieke ervaringen in Amsterdam West. Deze keer blogt Dirk over fietsparkeren in winkelstraten en doet een verrassend voorstel.
De fiets wordt steeds populairder. Ook het fietsverkeer in Amsterdam neemt nog steeds toe, met name in het gebied binnen de ring A10 en het IJ. Het fietsbeleid van Stadsdeel West en Amsterdam heeft hier zeker aan bijgedragen met de aanleg van vrij liggende fietspaden en snelle fietsverbindingen. Er ontstaat echter een nieuw probleem; waar parkeer ik mijn fiets?
Het fietsparkeerprobleem wordt steeds groter. Niet alleen in de woonbuurten, maar met name ook winkelstraten dreigen dicht te slibben met geparkeerde fietsen. Uit recent onderzoek van bureau Goudappel Coffeng komt naar voren dat het overgrote deel van het winkelend publiek in de Jan Everstenstraat wandelend of per fiets komt. Slechts een heel klein deel komt met de auto. Ik denk dat dit beeld redelijk representatief is voor de meeste winkelstraten in West.
Afdoende fietsparkeergelegenheid is dus van economisch belang in onze winkelstraten en autoparkeerplaatsen lijken minder belangrijk te worden. Vanuit deze constatering zou het nog niet zo gek zijn om overdag tijdens de openingstijden van de winkels een deel van de autoparkeerplekken ter beschikking te stellen voor fietsparkeren. Buiten winkeltijden kunnen de buurtbewoners er met hun vergunning weer parkeren, waardoor er op maat gesneden dubbel gebruik van de schaarse openbare ruimte kan plaatsvinden. Dit is een relatief goedkope en snel in te voeren oplossing. Ik ben benieuwd naar reacties en andere suggesties en ideeën om dit probleem op te lossen.
Dirk de Jager
portefeuillehouder Openbare ruimte, Verkeer & Vervoer Stadsdeel West