In het nieuw bestuurlijk stelsel met de bestuurscommissies wordt voor elk gebied een gebiedsplan gemaakt, waarin staat wat we per gebied gaan doen. In West besprak de bestuurscommissie op 17 februari de gebiedsplannen 2015 voor Oud-West/De Baarsjes, Bos en Lommer en Westerpark. Lees hier het standpunt van GroenLinks daarover, ingebracht door woordvoerder Bernadette Vieverich.

Inhoudelijk had het algemeen bestuur de plannen zowel met bewoners als onderling al in december besproken, maar nog zonder een financiële onderbouwing. Op dit moment krijgen we te weinig geld van de centrale stad om al onze ambities waar te maken. Het dagelijks bestuur (DB) heeft daarom de helft van de activiteiten (circa 4 miljoen euro) onder de zaaglijn geplaatst. Deze activiteiten kunnen we alleen uitvoeren als blijkt dat de centrale stad meer geld aan West geeft.

GroenLinks is over het algemeen tevreden over de inhoudelijke prioritering. We zijn onder andere blij met de keuzes voor de Vreedzame scholen en Vreedzame wijken, het jongerenwerk en vooral het meidenwerk, en het Kindpakket West.

Ook op het gebied van openbare ruimte en groen zien we goede keuzes. De hotspotgelden blijven behouden, zodat we met extra inzet kunnen zorgen dat op locaties waar vaak vuiloverlast is extra schoongemaakt en strenger gehandhaafd kan worden. Er zijn momenteel ruim 1300 containeradoptanten. Ondersteuning van de adoptanten is essentieel, omdat we hiermee zorgen dat bewoners meedoen en zelf vorm geven aan hun wijk.

Wat gaan we niet doen?

Tot onze spijt zien we dat een aantal posten op het gebied van werktoeleiding en participatie onder de zaaglijn zijn geplaatst: de extra talentenbeurzen, de zomerschool en een deel van het programma Fresh in the Les. Zo ook het project toeleiding tot werk via Mode en Ambacht, terwijl dit belangrijk is voor de vrouwenemancipatie. Wij gaan dan ook voorstellen om dit te behouden. Wij vinden bijvoorbeeld de kosten van de cultuurtafel erg hoog en denken dat dit geld beter besteed kan worden aan werktoeleiding.

Ook op het gebied van duurzaamheid zetten wij vraagtekens: de realisatie van zonnepanelen op scholen wordt financieel neergelegd bij de Centrale Stad. Hoe weten we dat Wethouder Choho dit ook gaat uitvoeren?

Tot slot is de helft van alle buurtbudgetten helaas ook onder de zaaglijn geplaatst. Buurtbudgetten zijn een mooi middel om bewoners initiatief te geven om hun eigen leefomgeving vorm te geven en hen (mede)verantwoordelijk te maken voor hun buurt. Nu krijgen buurten dus in eerste instantie minder budget, en het blijft nog onduidelijk of er meer bijkomt. Dit onderwerp komt bij de volgende vergadering terug, wanneer er hopelijk meer informatie is over de bestedingen in 2014.

Dit gaat over de activiteiten en de keuzes die we daarin moeten maken. Maar laten we niet vergeten waar het hier om gaat: gebiedsgericht werken. Ons stadsdeel staat in de schijnwerpers. Door de uitrol van het Centrummilieu komt alles niet bepaald langzaam, maar wel zeker onze kant op: denk aan de populariteit van De Hallen, de komst van hotels, cafés en de mensen die dit weer trekt.

Toeristen, bezoekers, ondernemers. Krakers, hipsters en yuppen.
Terrassen, horeca, hotels. Geluid, stank, vuil. Overlast van auto’s en fietsen.
We hebben het allemaal!

West moet veel investeren. In de openbare ruimte, verkeer & vervoer, woningen voor iedereen. Dit vraagt iets van ons allemaal, van zowel bewoners als professionals. Er moet met respect en begrip met elkaar om worden gegaan. We moeten ruimte maken voor de ander. Oudkomers en nieuwkomers. Shortstay of longstay. Voor tijdelijke en permanente buren. Voor blije, verontruste, kritische en boze bewoners.

Maatwerk is de kern van de participatiesamenleving en het gebiedsgericht werken. We hopen dat deze gebiedsplannen daaraan gaan bijdragen en horen graag van bewoners of zij zich herkennen in de plannen. Laat het ons weten!

2015 is het jaar om te leveren. Op naar een nóg mooier West!

Voor meer informatie over de gebiedsplannen en de financiele kaders: bekijk de stukken bij agendapunt Gebiedsplannen 2015 en bespreking prioriteiten op de vergadering op 17 februari jl:  https://west.notudoc.nl/cgi-bin/meeting.cgi/action=view/id=136. Op deze website kun je ook de bijdrage van Bernadette en de reactie van het DB terugkijken.