Geen plek meer in het fietsenrek, omdat er een aantal verweesde fietswrakken in de weg staan? Dit is een bekend probleem voor veel Amsterdammers. Waar laat je dan je fiets zonder dat die midden op de stoep staat? GroenLinks Amsterdam West is blij dat zoveel bewoners voor de fiets als vervoermiddel kiezen. Maar met de groei van het aantal fietsers zijn er ook extra fietsparkeerplekken nodig. Daarom wil de partij dat het stadsdeel extra geld inzet voor het verwijderen van achtergelaten fietsen.

Amsterdammer bezit gemiddeld 1,27 fietsen

Het gebruik van de fiets neemt nog steeds toe in Amsterdam. Al die fietsen moeten ook ergens geparkeerd worden. Vanwege overvolle fietsenrekken parkeren mensen hun fiets noodgedwongen op de stoep, ten koste van voetgangers, mensen in een rolstoel en ouders met een kinderwagen. Er is dus meer fietsparkeerruimte nodig, maar er is ook een grens aan hoeveel fietsenrekken er in de openbare ruimte kunnen worden geplaatst. Bram Gerrits (woordvoerder Parkeren): “Gemiddeld bezit elke Amsterdammer 1,27 fietsen. Voor elke vier Amsterdammers staat er dus ergens een fiets weg te roesten. Extra geld voor het verwijderen van achtergelaten fietsen kan in rap tempo zorgen voor plek in het fietsenrek en opgeruimde straten. Zo is er genoeg ruimte voor iedereen op straat.”

Op 11 juni neemt de stadsdeelraad van West een besluit over het GroenLinks voorstel om extra geld in te zetten voor het verwijderen van achtergelaten fietsen.

Lees ook dit artikel over weesfietsen.