Regelmatig bloggen fractieleden van GroenLinks Amsterdam West over hun persoonlijke en politieke ervaringen in Amsterdam West. Deze keer blogt Yvette Hofman over kleine oases in Amsterdam.

Een postzegelpark is iets dat je voornamelijk in grotere steden kunt vinden. Een relatief kleine groene oase tussen de straten. Een plek waar je je tijdelijk kunt terugtrekken uit het rumoer van de stad of juist je buren kunt opzoeken. En nee, ze zijn groter dan een postzegel.

Het begrip postzegelpark bestaat nog helemaal niet zo lang. In de grotere steden van Amerika en Engeland doken sinds de jaren zestig de eerste zogenaamde “pocket parks” op. Eind jaren negentig duiken de postzegelparkjes steeds meer op tussen het beton in Amsterdam.

Ook in Amsterdam West zijn een aantal postzegelparkjes te vinden. In een dichtbebouwd stadsdeel als Amsterdam West heeft niet iedereen de luxe van een tuin of een groot stadspark om de hoek. Tussen de straten vormen ze de gedeelde tuintjes van de bewoners. Soms compleet met speelrek, jeu de boules baan, moestuin en al aan toe.

Net zoals een achtertuin moet elk postzegelparkje zo nu en dan bijgehouden worden en opnieuw ingericht naar de wensen van de bewoners. Kinderen groeien op en zijn uitgespeeld in de zandbak en oma komt wat vaker langs en heeft behoefte aan een ligstoel. Alleen wat onkruid wieden is dus niet genoeg. Daarom gaat het stadsdeel op verschillende plekken nu samen met bewoners aan de slag met deze gedeelde achtertuinen. Zo kunnen deze zomer en de komende jaren weer met z’n allen in genieten van de kleine oases in West.