Vanaf 17 januari 2013 moeten alle scooters, dus ook snorscooters (met blauw kenteken), in de Jan Pieter Heijestraat op de rijbaan rijden in plaats van op het fietspad. Doel is om te onderzoeken of dit een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Het scootervrij maken van het fietspad maakt onderdeel uit van een grootschalige proef in Amsterdam waarin de scooter verhuist naar de rijbaan. In aanwezigheid van portefeuillehouder verkeer van Stadsdeel West Dirk de Jager (GroenLinks), gemeenteraadsleden Fjodor Molenaar (GroenLinks), Rik Winsemius (PvdA) en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond gaat de maatregel op donderdag 17 januari vanaf 11:00 uur in.

GroenLinks zet zich al langer in voor het scootervrij maken van de fietspaden in Amsterdam.  Vorige maand werd een voorstel aangenomen om scooters te weren van het plusnet fiets om zo de veiligheid en comfort op het fietspad voorop te stellen.

Verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar van GroenLinks is blij met deze stap. “Mooi dat fietsers nu ongehinderd en veilig door deze straat kunnen fietsen, want langsrazende scooters op het fietspad leiden in heel Amsterdam tot irritaties en gevaarlijke situaties. Waar mogelijk moeten ze dan ook naar de rijbaan worden gedirigeerd om fietsen in Amsterdam een stuk veiliger en aantrekkelijker te maken.”

Als de uitkomsten van de proef bekend zijn, bekijkt Stadsdeel West of de proef met scooters op de rijbaan verder kan worden uitgebreid.  Op de website van Stadsdeel West is meer informatie te vinden over de proef.