Snelheidsverhoging A10 veel slechter voor luchtkwaliteit dan ministerie berekende (update)

Op 1 juli is de maximumsnelheid op de A10 verhoogd naar 100 km p/u. Minister Schultz heeft altijd beweerd dat dit niet ten koste zou gaan van de luchtkwaliteit. Uit een onderzoek dat Milieudefensie heeft laten doen blijkt nu dat de cijfers van Schultz niet kloppen. Haar ministerie heeft een rekenmodel gebruikt dat bedoeld is voor polderwegen. GroenLinks is verbijsterd dat er zo onzorgvuldig wordt omgesprongen met de gezondheid van tienduizenden Amsterdammers.

Bram Gerrits, woordvoerder GroenLinks West: "Uit de metingen van de Amsterdamse GGD weten we hoe vuil de lucht in de praktijk is. Wij willen dat de minister haar huiswerk overdoet. En als dan blijkt dat de wettelijke normen voor fijnstof en stikstofdioxide overschreden worden, dan moet de snelheidsverhoging direct worden teruggedraaid."

Het is niet de eerste keer dat een onderzoek iets anders uitwijst dan minister Schultz wil horen. GroenLinks Rotterdam wist de hand te leggen op een rapport - nota bene in opdracht van het ministerie - waaruit bleek dat de lucht rond de A20 tot bijna vijf procent vuiler is geworden sinds er 's nachts 100 km p/u gereden mag worden.

Nav deze ontwikkelingen stelde raadslid Bram Gerrits schriftelijke vragen aan het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam West. De beantwoording van deze vragen is in de bijlage te vinden.