Plan GroenLinks goed voor klimaat én lage inkomens Het plan van GroenLinks om te investeren in oudere huurwoningen is bijna unaniem omarmd door de stadsdeelraad van Amsterdam Oud-West. Het doel is dat duizend bewoners die het hard nodig hebben flink besparen op hun energierekening. Karim Maarek, fractievoorzitter voor GroenLinks: "Dit plan laat zien dat groene politiek werkt; wij gaan hiermee de economische crisis te lijf door zowel werk te creëren bij het verbouwen van de huurwoningen als minimumhuishoudens bij te staan. Daarbovenop wordt het klimaat geholpen en het wooncomfort op een 21e-eeuws niveau gebracht. Vier vliegen in één klap.”

Oud-West heeft veel negetiende-eeuwse woningen die vaak nauwelijks geïsoleerd zijn, meestal enkel glas hebben en soms nog kachels of ouderwetse cv-ketels. Veelal mensen met weinig te besteden leven daardoor in omstandigheden die niet meer van deze tijd zouden moeten zijn. De deelraad wil hier wat aan doen.

De kern van het plan van GroenLinks is de €100.000 die het stadsdeel in 2010 uittrekt om kleine energiebesparende maatregelen bij huurders te betalen. Van tochtstrip tot spaarlamp en van waterbesparing tot energietips. Huurders kunnen een speciaal energiepakket krijgen dat meteen door vrijwilligers geïnstalleerd wordt.

Voor grotere investeringen, zoals dubbele beglazing en goede cv-ketels, gaat het stadsdeel huurders en verhuurders zoeken die samen maatregelen willen nemen. Het stadsdeel maakt dit voor beide partijen extra aantrekkelijk. Maarek: "Meestal verdient een huurverhoging na installatie van bijvoorbeeld dubbelglas zich terug in een lagere energierekening. Maar veel huurders zijn zeker in deze tijd huiverig omdat ze die huurverhoging vrezen. Door de kleine, door het stadsdeel betaalde energiebesparende maatregelen, moet een eventuele huurverhoging al zo goed als teniet worden gedaan."

Het plan heeft een enorm langjarig effect. Oud-West heeft zo’n vierduizend huishoudens die minder dan duizend euro per maand te besteden hebben. Met dit plan kan er het komend jaar al een kwart van deze mensen geholpen worden. En dat voor een ton. Als het plan werkt zoals bedoeld, hebben binnen een jaar duizend huishoudens die het het hardst nodig hebben, samen vier ton meer in hun portemonnee. En dat jaar na jaar opnieuw. Iedere euro die het stadsdeel uitgeeft, creëert daarnaast honderd euro aan werk in de installatiebranche.

Maarek: “Nog niet zolang geleden stapte een hardwerkende jongeman bij ons binnen tijdens een vergadering. Of we alsjeblieft niet weer de parkeervergunningtarieven zouden verhogen, omdat hij dat niet kon betalen. Een eventuele verhoging van 3 euro per maand was al teveel voor hem. Dat zette ons aan het denken. Wat kunnen we doen voor diegenen die vaak heel hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen, terwijl we de hoogte van de vergunningtarieven rechtvaardig vinden. Toen is het plan geboren om alle huurders via energiebesparing minimaal een paar tientjes per maand extra te laten overhouden.”