Regelmatig bloggen fractieleden van GroenLinks Amsterdam West over hun persoonlijke en politieke ervaringen in Amsterdam West. Deze keer blogt Yvette Hofman over de allereerste fietsstraat van Amsterdam, waar de auto te gast is.

De fiets is onlosmakelijk met Amsterdam verbonden als snel en goedkoop vervoermiddel. Daarnaast is fietsen gezond en daarom is GroenLinks blij met elk initiatief waardoor de stad fietsvriendelijker wordt. Onlangs opende portefeuillehouder Dirk de Jager de allereerste fietsstraat van Amsterdam, de Zaanstraat in de Spaarndammerbuurt.

Een fietsstraat is een straat waar de fietser de belangrijkste weggebruiker is, zodat een snelle en aantrekkelijke fietsverbinding ontstaat. Door het rode asfalt – kenmerkend voor een fietspad – in het midden van de weg, is het voor de fietser logischer om niet rechts langs de kant te fietsen, maar meer in het midden van de straat. Auto’s zijn wel toegestaan maar te gast: ze horen achter de fietser te blijven rijden en horen dus niet de fietser in te halen.

De fietsstraat is een nieuwe ontwikkeling en er zijn nog geen regels voor in de wet opgenomen. Weggebruikers moeten momenteel nog in de praktijk kennis maken met het fenomeen fietsstraat en dat zal nog even wennen zijn. Automobilisten zullen moeten leren om hun tempo aan dat van een fietser aan te passen en niet tóch te proberen in te halen. In het begin kan dit misschien tot ergernis bij fietsers of automobilisten leiden.

Is dit een reden om de proef te stoppen? Volgens mij niet. Ik denk wel dat er veel meer bekendheid gegeven moet worden aan de fietsstraat, zodat onveilige situaties voorkomen worden. Uiteindelijk hoop dat ik er in Amsterdam juist veel fietsstraten komen waar fietsers snel, prettig en veilig kunnen fietsen. Want de fiets is onlosmakelijk verbonden met Amsterdam, niet de auto!

Tentoonstelling "de Fietsvriendelijke Wijk"

Van 7 juni tot en met 7 juli is in bibliotheek Bos en Lommer de tentoonstelling 'De fietsvriendelijke wijk' te zien. De tentoonstelling belicht de mogelijkheden om een wijk (of stadsdeel) fietsvriendelijk in te richten en daagt bewoners uit na te denken over welke mogelijkheden zij hiervoor zien. Kijk hier voor meer informatie.