Amsterdam West is nooit gebouwd om zoveel geparkeerde en rijdende auto’s aan te kunnen. Daarom wil GroenLinks Amsterdam West dat er zo veel mogelijk parkeerplaatsen van straat naar ondergrondse parkeergarages verplaatst worden en naar de rand van het stadsdeel, zoals onder het Mercator- en Bos en Lommerplein. Zo komt er meer ruimte op straat voor groen, speeltuintjes, bomen en bankjes voor Amsterdammers.

Bij de inrichting van de pleinen worden parkeerplekken geconcentreerd in een strook langs de gevels. Hierdoor kunnen de voormalige parkeerplekken langs het plein bij het vernieuwde plein getrokken worden. Hierdoor ontstaat een groter plein voor de bewoners. GroenLinks wil aan dit ontwerpprincipe vasthouden. 

GroenLinks vindt het belangrijk dat als bewoners dat willen, hun straat een groene speel- en ontmoetingsplek zonder auto’s kan worden. Want een eigen auto voor de deur wordt voor Amsterdammers steeds minder vanzelfsprekend als je er ook één kunt delen of huren – of je auto kunt parkeren aan de rand van het stadsdeel.

Dankzij GroenLinks:

  • Is er extra ruimte gekomen op straten en pleinen door het verplaatsen van parkeerplekken naar parkeergarages.
  • Zijn er oplaadpunten voor elektrische auto's gekomen.
  • Is het autodelen toegenomen door promotie van het stadsdeel.

In 2018:

  • Zijn nog meer straten en pleinen ingericht als leefruimte, speelplek, groenvoorziening en fietsparkeerplek, gefinancierd uit het Parkeerfonds.  
  • Zijn er meer speelstraatjes - autovrije straatjes met groene en duurzame speeltoestellen - zoals in de Genestetstraat (stukje van zijstraat Bosboom Toussaintstraat) en de Potgieterstraat (tussen Bilderdijkstraat en Da Costagracht).
  • Is per gebouwde parkeerplek 1,5 plek op straat aan de openbare leefruimte teruggegeven.
  • Is er dankzij de bouw van de Singelgrachtgarage in Amsterdam 4000 m2 meer ruimte voor groen, bewoners en spelende kinderen. Dat is 1 voetbalveld.